دوربین مداربسته

چگونگی تشخیص چهره (Face Detection) در دوربین مداربسته

امروزه دوربین مداربسته نقش ویژه ای در شناسایی و تشخیص افراد، در نقاط مختلف را ایفا می کنند. استفاده از سیستم های نظارت تصویری به صورت گسترده ای در صنعت امنیتی و نظارتی بیش از پیش استفاده می شود. این فناوری نه تنها در دولت ها، بلکه در اختیار عموم افراد جامعه قابل استفاده و بهره برداری می باشد. در ادامه به بررسی این روند و کارایی این سیستم در دوربین های مداربسته می پردازیم.

تشخیص چهره دوربین مداربسته

تشخیص چهره در دوربین مداربسته

برای تشخیص چهره در دوربین مداربسته، اغلب از روش های تشخیص الگویی و فرامین یادگیری ماشین استفاده می شود.در اینجا به فرآیند تشخیص چهره در دوربین مداربسته اشاره می کنیم:

  • تشخیص ناحیه چهره: سیستم های کنترل تصویری به شکل تمام اتوماتیک تصویر چهره فرد را آنالیز می کنند. این کار ممکن است با استفاده از الگوریتم های مبتنی بر شی انجام شود.
  • استخراج ویژگی ها: در این مرحله، اطلاعات استخراجی از تصاویر افراد به صورت کاملا مشخص، توسط دستگاه تدوین می گردد. این ویژگی ها شامل مواردی مانند شکل صورت، موقعیت چشم ها، کناره های صورت و … باشند.
  • تطبیق و تشخیص: در این مرحله اطلاعات بدست آمده با یک مجموعه از ویژگی های مهم ذخیره شده در پایگاه داده سیستم مطاقبت داده می شود تا فرد مورد نظر در صورت عبور و مرور در گذشته، مشخصات وی در دسترس قرار گیرد.
  • مدیریت و ذخیره سازی: در نهایت، دانش مربوط به تشخیص چهره برای مدیریت افراد و ذخیره سازی اطلاعات استفاده می شود. این اطلاعات شامل تاریخ و زمان نشخیص چهره، موقعیت دوربین و وضوح تصویر در شرایط جوی مختلف خواهد بود.

انجام مراحل بالا تنها یک روش معمول برای تشخیص چهره در دوربین مداربسته است و روش های دیگر با داشتن الگوریتم های پیچیده تر قادر به بررسی جامع تری از چهره افراد مختلف می باشند.

 
 
 
تشخیص چهره دوربین مداربسته در مکان عمومی

چگونه می توان دقت تشخیص چهره را در دوربین های مداربسته افزایش دهیم؟

برای افزایش و بالا بردن دقت در دوربین های مداربسته، می توان از روش های زیر استفاده نمود:

  1. استفاده از الگوریتم های پیشرفته: استفاده از شبکه های عصبی عمیق و یادگیری عمیق، می تواند دقت تشخیص را بهبود ببخشد. این الگوریتم ها قادرند ویژگی های پیچیده تری را از چهره ها استخراج کنند و در نتیجه، خروجی آن ها با دقت بالاتری ارائه می گردد.
  2. استفاده از تکنیک های پیش پردازش: پردازش و بررسی تصاویر دریافتی در دوربین مداربسته، در ارئه فاکتورهایی مانند تغییر مقیاس تصویر، تعادل روشنایی و کاهش نویز می تواند به بهبود دقت تشخیص چهره دوربین مداربسته کمک کند.
  3. بهبود شرایط نوری محیط: نورپردازی مناسب جهت ضبط دوربین های مداربسته که داری قابلیت تشخیص چهره می باشند، می تواند کیفیت پردازش تصاویر را به مراتب بالا ببرند.
  4. انتخاب دوربین مناسب: تعیین رزولوشن دوربین های مداربسته که تصویر با کیفیت تری را به ما نمایش می دهند امر مهمی در این زمینه است.
  5. آپدیت نرم افزار و الگوریتم ها: به روز رسانی این گونه نرم افزار ها به بهبود عملکرد نهایی سیستم کمک فراوانی خواد داشت.
  6. انتخاب استراتژیک جانمایی دوربین مداربسته: انتخاب مکانی که حضور و یا رفت آمد افراد در آن بیشتر است، نقاط خوبی برای نصب دوربین مداربسته می باشد. 
با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد می توان دقت تشخیص چهره در دوربین های مداربسته را تا حد زیادی بالا برد.
 

فواید و کاربرد های تشخیص چهره دوربین های مداربسته

تشخیص چهره در دوربین مداربسته کاربرد های فراوانی به همرا دارد و می تواند نقطه قوتی در سیستم های نظارت تصویری به شمار برود.

  1. امنیت و حفاظت: از اصلی ترین نقاط قوت این موضوع می باشد چرا که به شما این امکان داده می شود تا افرادی که به سیستم نظارتی وارد می شوند را به راحتی شناسایی کنید.
  2. شناسایی ورودی و خروجی: با استفاده از این امکان، می توانید ورودی و خروجی افراد را به صورت خودکار و بدون دخالت افراد مورد بررسی قرار دهید. این وضوع می تواند در سیستم های کنترل دستی و مدیریت حضور و غیاب افراد بسیار مفید باشد.
  3. پیگیری تحلیل رفتار: با تشخیص چهره و ثبت تصاویر مربوط به زمان های مختلف، میتوانید رفتار افراد را پیگیری کنید و الگوهای مانند حرکات غیر معقول را تشخیص دهید.
  4. کمک به ارتقای خدمات به مشتری: با داشتن داده های از  مشتریان، می توانید الگوهای خرید و ترجیحان آن ها را تحلیل کنید و خدمات خود را بهبود ببخشید.
  5. افزایش بهره وری: می توانید با تشخیص چهره مشتریان، فرآیند خرید و چرداخت را سریع تر و راحت تر کنید و تجربه خرید بهتری را فراهم کنید

به طور کلی، تشخیص چهره در دوربین های مداربسته در حفظ امنیت، بهبود خدمات، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری مفید است. با این حال حفظ حریم خصوصی افراد و عدم سوء استفاده از حقوق شهروندی نیز مهم است و می بایست از نقض حقوق افراد جلوگیری به عمل بیاید.

 
 

نویسنده

سلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 6 =

تماس با کارشناس